Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Streamování nepřináší pestrost, ale unifikaci a omezení nabídky

Autor: Spotify
Autor: Spotify

Jak být zodpovědným fanouškem v době streamování? To je zásadní otázka, na kterou se ve svém komentáři pro server Pitchfork pokouší odpovědět muzikant a esejista Damon Krukowski. Mimo jiné autor loňské úspěšné knihy The New Analog, která mapuje způsoby, jak digitalizace proměnila naše způsoby naslouchání hudbě i světu.

Krukowski je dlouholetým oponentem velkých streamovacích služeb a vytrvale upozorňuje na jejich nedostatky. Jeho kritika odstartovala v roce 2012 textem, v němž čtenářům odhalil, že za necelých šest tisíc přehrání skladby Tugboat na Spotify dostala jeho kapela Galaxie 500 vyplacené tantiémy 1,05 dolaru. Tehdy se začal zamýšlet nad udržitelností streamování a skutečností, že nezávislá scéna v nových podmínkách byznysu značně utrpí.

Častou odpovědí Spotify v těchto časech bylo, že nový byznys model se začne všem zúčastněným vyplácet, až služba nabere dostatečný počet uživatelů. To se možná dnes již stalo: Spotify hlásí 140 milionů uživatelů, z nichž je dobrá polovina platících. Mohlo by to znamenat optimismus, ale pravdou je, že ve stejné době se dozvídáme i jinou statistiku: 99 procent všech streamů na streamovacích službách vytváří pouze deset procent těch nejstreamovanějších skladeb.

Zní to možná složitě, ale zrcadlově to znamená, že na onom zbylém jednom procentu streamů se podílí 90 procent všech ostatních skladeb. To se pak logicky promítá i do vyplácení odměn. Navzdory všeobecnému očekávání, že streamování přinese do našich posluchačských zvyklostí pestrost, se tedy ukazuje, že tu naopak dochází ke koncentraci a unifikaci. Až překvapivě je streamování orientované na hity a velká jména daleko víc než třeba prodeje fyzických nosičů.

Krukowski zde upozorňuje na jedno obrovské nebezpečí. A sice, že by v budoucnu mohlo dojít k zmenšování nabídky a odřezávání umělců, kteří se netěší velké poslechovosti. V rámci hudebních streamovacích služeb má posluchač stále dostatečnou nabídku napříč hudebními dějinami, ale Krukowski si bere za příklad Netflix, kde zdaleka takový výběr není. V současnosti zde je pouhých 25 filmů, které byly natočeny před rokem 1950. „Takový výběr by člověk čekal v lokální videopůjčovně v roce 1993, ovšem jistě ne na platformě s globálními ambicemi,“ cituje Krukowski text na toto téma z týdeníku The Newsweek.

Krukowski doporučuje fanouškům chodit na sólové koncerty svých oblíbených kapel, kde je podpora přímější než třeba na festivalech, zároveň nastiňuje preferovaný model distribuce, z nějž budou profitovat i nezávislí umělci. Ideálu se podle něj blíží třeba služba Bandcamp, kde funguje přímý kontakt mezi muzikanty a jejich fanoušky.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].