Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Skeptická ruská mládež miluje americké undergroundové rappery

Lil Peep • Autor: Archiv
Lil Peep • Autor: Archiv

Američtí undergroundoví rappeři nacházejí nečekanou a nebývalou popularitu na největší ruské sociální síti VK. Být populární v Rusku je dnes ekvivalent toho, co kdysi bývalo „big in Japan,“ konstatuje Lawrence Neil ve velmi překvapivém a dobře zpracovaném textu pro server The Outline.

Ruský ekvivalent Facebooku, VR – rozšířený i na Ukrajině, v Bělorusku a Kazachstánu – je dnes globálně desátou nejnavštěvovanější webovou stránkou. Slouží obvyklým účelům jako jeho americký předobraz, je tahounem popularity hudebníků, ale dochází tu i k nečekaným propojením. Fanouškovské profily amerických undergroundových rapperů tu dosahují daleko větší obliby a followerů než ve Státech etablovaných hvězd.

Night Lovell – jeden příklad za všechny. Kanadský rapper, který si pomalu buduje kariéru a v roli předskokana čeká na průlom do mainstreamu, už je v Rusku hvězdou. Jeho fanouškovský profil na VK má 33 tisíc followerů, o tři tisíce víc, než kolika se mohou pochlubit vítězové hitparády Billboard – Migos. Tato asymetrie je zde takřka pravidlem: na Grammy mnohokrát nominovaný rapper J. Cole zde má stejně fanoušků jako Xavier Wulf, který ani nemá smlouvu s nahrávací společností. Přitom by to mohl být indikátor budoucí popularity i na Západě.

Výmluvný byl v tomto ohledu případ Billa $abera, který jednoho dne zjistil, že jemu věnovaný ruský fanouškovský profil má více followerů než jeho oficiální Facebook, a tak si okamžitě založil na VK oficiální stránky a chystá se v Rusku koncertovat.

Ruské publikum undergroundové rappery miluje a fanouškovské profily přinášejí videa a do azbuky přepsané rozhovory na denní bázi. Lawrence se pokouší najít důvody, proč tomu tak je. Jasnou souvislost to má s tím, že tamní publikum není ochotné za hudbu platit a stahuje a streamuje jen to, co je zdarma dostupné na internetu. Není také není naučené na tradiční old school hip hop, proto lépe přijímá experimenty – a zároveň tu rezonuje obsah.

„Nálada generace, která se odvrátila od politiky a ideologie, je hodně cynická a skeptická,“ říká britský dokumentarista Adam Curtis a dodává, že východisko nacházejí v kultuře, která inklinuje k absurditě a temným odstínům.

Jeho slova potvrzuje Natalia Brindiukova, pětadvacetiletá překladatelka z Volgogradu, která provozuje profily na VK hned dvěma rapperům. „Každý, kdo je jen trochu při smyslech, odtud chce vypadnout,“ popisuje Brindiukova náladu svých vrstevníků, kteří pro sebe nevidí ani kariérní perspektivu, ani možnosti sociální mobility. „Posluchače přitahuje negativita těchto umělců, protože pořád přemýšlíte o tom, jak si najdete práci, jak seženete peníze, kým vůbec v životě budete a jak z toho vybruslíte. A pak přijdete domů, pustíte si Night Lovella nebo Lil Peepa – vnímáte ten hluboký zvuk, který vám na jedné straně dovoluje zapomenout na skutečný život, ale společně s tím o svých problémech i přemýšlíte.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].