Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Skandální únik z Facebooku není náhoda, sítě o nás mají sbírat data

Alexander Nix, zde ještě šéf firmy Cambridge Analytica • Autor: REUTERS
Alexander Nix, zde ještě šéf firmy Cambridge Analytica • Autor: REUTERS

Facebook čelí největšímu skandálu své historie. Britský týdeník The Observer (spadající pod Guardian) a americký deník The New York Times o víkendu zveřejnily informace o zneužití dat z 50 milionů soukromých účtů pro účely politických kampaní - mimo jiné i kampaň amerického prezidenta Trumpa.  Facebook již od minulého roku čelí kritice, že jeho platformu využila ruská propaganda a šiřitelé falešných zpráv, nicméně současný skandál svým rozsahem převyšuje všechna dosavadní obvinění.

Klíčovým informátorem obou periodik je kanadský whistleblower Christopher Wylie, který dva roky pracoval ve dvou navzájem propojených britských společnostech SCL Group a Cambridge Analytica, skrze které k úniku dat došlo. Obě firmy se staví do pozice vizionářů politického marketingu a tvrdí, že jsou schopné pomocí online informací a jejich psychologického rozboru „precizně cílit na jednotlivé skupiny obyvatelstva a měnit jejich názory“.  Jak ovšem ukázala odhalení rok trvající investigace, potřebná data společnosti získaly podvodem.

SCL a CA spolupracovaly s cambridgeským psychologem Alexandrem Koganem, tvůrcem aplikace shromažďující informace nejenom o uživatelích, kteří s tím souhlasili, ale i informace o všech jejich přátelích. Kogan pak předal informace oběma společnostem, které vzorek čítající 50 milionů účtů použily k vlastní analýze. Drtivá většina uživatelů přitom neměla tušení, že se s jejich daty pracuje. Navíc je pak firma využila i při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa.

Facebook se hájí, že chyba není na jeho straně, a viní Kogana. Jak nicméně poukazuje server Wired, je načase přiznat si, že tyto situace nejsou výsledkem náhodného zneužití Facebooku, ale pouze odráží strukturální nastavení sociálních sítí jako takových. „Nejde o zneužívání sociálních sítí, ale pouze o jejich správné používání,“ tvrdí Wired, „dokud si nepřiznáme, že sociální sítě tu jsou od toho, aby o nás sbíraly informace, nepohneme se z místa“.

V podobném duchu píše o kauze i New York Magazine: „Byznys model Facebooku je založen na sběru dat.“ A zde leží jádro problému: sociální sítě disponují neuvěřitelným množstvím informací o svých uživatelích. „Zatím však nepochopily míru zodpovědnosti, která s tím přichází,“ píší ve společném editorialu novináři listu The Guardian, který za odhalením stojí.

Shrnutí kauzy přináší deník The Washington Post.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].