Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Reklama pro nejisté teenagery opět ukázala sílu Facebooku

Autor: Shutterstock
Autor: Shutterstock

Na Facebooku soukromí neexistuje, na to jsme si už tak nějak zvykli. Každý lajk, příspěvek i proklik se někde ukládá a analyzuje. Občas však vyplavou na povrch věci, které zarazí i nejotrlejší uživatele. Novináři z listu The Australian získali důvěrný dokument, kde se Facebook chlubí australským inzerentům schopností vyhmátnout teenagery, kteří jsou právě on-line a propadají mizerné náladě. A případu se poté začaly věnovat i specializované servery jako Wired nebo Gizmodo, kde si lze přečíst i kus původního textu.

Facebook podle dokumentu nabízel, že dodá takto zacílené publikum v reálném čase – „ve chvílích, kdy mladí lidé potřebují zvednout sebevědomí“, což může být příhodný okamžik pro správně zformulované reklamní sdělení. K experimentu měly být připraveny profily miliony adolescentů od 14 let. The Australian uveřejnil text v placené sekci na konci dubna pod titulkem Facebook targets ‚insecure‘ young people to sell ads.

„Díky monitorování postů, fotografií, interakcí a chování na internetu v reálném čase Facebook dokáže zjistit, kdy se mladí lidé cítí vystresovaní, poražení, úzkostliví, nervózní, hloupí, trapní nebo zbyteční,“ píše The Australian. Nabídka měla být určena pro čtyři velké australské banky a Facebook v ní nabízel tři věkové skupiny, z toho nejmladší tvořilo 1,9 milionu středoškoláků s průměrným věkem 16 let. Podrobnější informace o „pohybu nálad“ měly vycházet z interních dat, která by Facebook sdílel jen v důvěrném režimu a pod zákazem pouštět je dál třetím stranám. Zpráva jmenuje i dva manažery australské pobočky Facebooku, kteří dokument připravovali.

Kauza je dalším příkladem, jak velkou moc dnes Facebook má, a jak se po jeho vstupu změnil inzertní trh. Díky specifické schopnosti cílit reklamu na konkrétní typy uživatelů v pravou chvíli se nevinná a nevýdělečná diskusní platforma mění v kolosální byznys, kde příjmy za reklamu stouply za posledních pět let bezmála desetinásobně – ročně na 27 miliard dolarů.

Schopnost najít konkrétní cílovou skupinu a dopravit reklamní sdělení až pod nos těm, pro které je určené, zároveň vzbuzuje velké otázky ohledně neúměrného vlivu Facebooku na volby a politiku. Už v roce 2010 se podařilo experimentálně ověřit, jak Facebook dokáže zamávat s politickými preferencemi svých uživatelů. Vloni se toto povedlo ověřit v praxi: cílená kampaň přes Facebook sehrála možná rozhodující roli v závěrečné fázi kampaně za vystoupení Británie z EU i při amerických prezidentských volbách.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].