Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Ochránit důkladně města před útoky autem? Jedině je přestavět

Yonge Street, Toronto  • Autor: Aaron Vincent Elkaim, The Canadian Press/AP/ČTK
Yonge Street, Toronto • Autor: Aaron Vincent Elkaim, The Canadian Press/AP/ČTK

Jak jsme v této rubrice psali ve středu, automobilový útok misogyna naštvaného na malý zájem žen o svou osobu změnil jednu z rušných ulic centrálního Toronta v zónu smrti. Klikatou jízdu dodávky po chodníku na Yonge Street zaplatilo na místě životem 10 lidí a přinejmenším 15 dalších bylo vážně zraněno. Časopis The Atlantic se na svém webu zabývá otázkou, jak – a zda vůbec – se lze proti čím dál oblíbenějšímu rozsévání smrti automobilem ve velkých městech bránit.

Podle statistických dat je Yonge Street jednou z torontských tepen, po které se denně pohybují stovky tisíc chodců a aut  - aniž je od sebe navzájem cokoli nějak zásadně oddělovalo, stejně jako v jakémkoli jiném městě světa. Takže když se pětadvacetiletý Kanaďan Alek Minassian v pondělí rozhodl pomstít se na Yonge lidem za svůj neuspokojivý sexuální život, nic mu nebránilo opakovaně vjíždět na chodník a během 25 minut trvajícího řádění za sebou nechat šňůru mrtvol. Kanada už podobný útok zažila před čtyřmi roky v Quebecu a vraždící automobily mají za sebou i Barcelona, Berlín, Londýn, New York, Nice a Stockholm. Dá se něčemu takovému vůbec nějak bránit? ptá se po Minassianově absurdní „pomstě“ The Atlantic.

Některá města se o to pokoušejí. Po útoku v Nice, kde kamion s návěsem najel do zástupu lidí sledujících slavnostní ohňostroj a zabil 86 osob, oddělily tamní úřady přímořské korzo od dopravy betonovými bloky a ocelovým lanem. Německo podobné bariéry instalovalo kolem vánočních trhů ve velkých městech a posílilo bezpečnostní ochranu všech hojně navštívených událostí v městských centrech. A třeba Londýn v reakci na útok, při němž řidič na jednom z mostů postupně zabil sedm lidí a 49 dalších zranil, vztyčil bezpečnostní bariéry na sedmi z celkem osmi mostů přes Temži. Betonovými bloky a různými zábranami ostatně chrání své občany a návštěvníky před možným automobilovým útokem na Václavském a Staroměstském náměstí i Praha.

To všechno samozřejmě může v exponovaných místech nějak pomoci, píše The Atlantic. Nicméně zabezpečit města před tímto typem útoků zásadněji, to je úplně jiná otázka. Problém je v tom, že automobilový atak je velmi jednoduchá záležitost s velkým ničivým dopadem, která těží z naprosté civilizační samozřejmosti dnešních časů -  společného výskytu velkého množství vozidel a chodců namačkaných jeden na druhého v místě zvaném město. „Myšlenka fyzického oddělení lidí a aut v dnešních městech je mimořádně těžko proveditelná,“ cituje The Atlantic protiteroristického experta Michaela Jenkinse, který se bezpečností měst a lidských komunit zabývá ve výzkumné korporaci RAND.

Přesto se některá města pokoušejí o trvalá a kreativní řešení.  V Itálii budují ochranné bariéry pomocí strategicky vysazených dubů a květinových záhonů, v australských velkoměstech Sydney a Melbourne se betonové plochy bezpečnostních bariér stávají místem tvorby tamních umělců a trvalou nerušivou součástí života.

Přebudovat ale tepny jako Yonge Street na kaňon bezpečný před nájezdem každého dalšího frustrovaného zoufalce a la Minassian je jiná výzva. „Podíváme-li se na věc realisticky, je jasné,“ říká citovaný Jenkins, „že dokonale separovat auta a chodce můžeme jen tehdy, pokud se rozhodneme úplně a z gruntu přestavět naše města.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].