Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Obchodní válka ukazuje, že Trump je mistrem televizního sdělení

Autor: REUTERS
Autor: REUTERS

Obchodní válka je v plném proudu. Donald Trump pohrozil Číně dalšími přirážkami na zboží v hodnotě 200 miliard dolarů. Krok je prý odplatou za odplatu v podobě přirážek na americké zboží v hodnotě 50 miliard dolarů, k níž Čína sáhla poté, co Trump udělal totéž jako první. Kolotoč se roztáčí. Čína reaguje obviněním z vydírání. Finanční trhy padají. Při četbě ekonomických médií je snadné nabít dojmu, že americký prezident je jediným člověkem na planetě, který nechápe výhody volného trhu. Z čehož logicky vyplývá, že na své počínání také ošklivě doplatí. Nebo možná taky ne.

Stálá ekonomická komentátorka deníku Financial Times Rana Foroohar je jednou z mála, která to vidí trochu jinak. “Dovolte mi, abych trochu uklidnila čtenáře, kteří již teď píší první nástřel svých stížností. Netvrdím, že Trump říká pravdu nebo že pravdu má…. Ale bohužel, veřejné mínění se obvykle utváří více na základě pocitů než faktů,” píše.

Potíž je v tom, že sice “neexistuje vhodná chvíle pro obchodní válku”, ale chvíle, kterou si Trump vybral je “nejlepší představitelná”. Americká ekonomika utěšeně roste, v tomto čtvrtletí experti předpokládají růst o 3% nebo více. Většina zisků sice proudí k horním 10 procentům populace, protože právě tento segment vlastní 80 procent všech amerických akcií a firmy většinu zisků uvolňují skrze zpětný výkup vlastních akcií. V krátkodobé perspektivě však tento efekt vyrovná negativní dopady obchodních válek.

“Mnozí ekonomové říkají, že krátkodobé dopady budou malé, možná pouze sníží v následujících pěti letech růst HDP o jednu desetinu procenta ročně,“ píše Foroohar. I když samozřejmě takové předpoklady závisí na modelech, jež nemusí být schopny předvídat všechny důsledky zavádění obchodních přirážek.

V tuto chvíli jsou globální logistické řetězce složité a bude obtížné je rozplétat. Jako důkaz komentář uvádí případ čínského výrobce telekomunikačních zařízení ZTE, kterého první vlna přirážek téměř dohnala ke krachu. U Trumpa za ni orodoval čínský prezident, Trump ustoupil (a podle posledních zpráv americký Senát Trumpovu shovívavost odmítl, takže akcie firmy míří do pekel). V dlouhodobějším výhledu se doširoka roztažené dodavatelské řetězce rozpadnou - a “Čína a USA míří k regionálním logistickým řetězcům technologií”. Jak všechno dopadne, je obtížné říct a z hlediska globálních elit to absolutně nedává smysl. Jenže - slovy Rany Foroohar - “Trumpovi je naprosto ukradené, co si hoši z Davosu myslí“.

Komentátorka upozorňuje, že na televizní obrazovce vypadá Trump naprosto přesvědčivě, mluví jasně a působí autenticky. Je klidně možné, že vlastně věří tomu, co říká, “a jak vám vysvětlí každý psycholog, to je při přenosu sdělení nejdůležitější. Trump je v klidu a jistý si svými názory. Reportéři, kteří se zoufale snaží vyjasnit fakta a dorážejí na něj, působí dotěrně a zoufale”.

Trump je mistrem televizního sdělení, z něhož - maximálně v kombinaci se sociálními sítěmi - většina Američanů získává podle průzkumu The Pew Research Center informace. A na TV obrazovce je prezident prostě skvělý. Jaderná hrozba pominula. Spolupráce s Ruskem nikdy neexistovala. Všechno je jasné. V kombinaci s dobrým načasováním se zdá, že obchodní válka na domácí půdě splní svůj účel. Žádné rychlé dopady Američané nepocítí, Trump je v televizi s přehledem ujistí, že “obchodní válka je snadné vyhrát”.

Dodejme ale, že pod vším je hlubší nedůvěra k důsledkům globalizace. Nezapomínejme, že v posledních amerických prezidentských volbách se od volného obchodu více či méně distancoval nejen Donald Trump, ale také Bernie Sanders i Hillary Clinton. Dohodu o volném obchodu TTIP s gustem netorpédovali američtí hillbillies, ale evropská levice. A sama Rana Foroohar nedávno, podobně jako rostoucí řada dalších autorů, napsala, že Trump je v této věci spíše symptomem doby než jejím hybatelem. O tom více ve středu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].