Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Není Facebook návykový jako cigarety?  Na co se ptát Zuckerberga

Mark Zuckerberg • Autor: Jeff Roberson
Mark Zuckerberg • Autor: Jeff Roberson

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg předstoupí tento týden dvakrát před americké kongresmany, kteří by se po aféře s firmou Cambridge Analytica rádi dozvěděli víc o firemní politice týkající se osobních dat. Grilování tohoto typu je pro politiky vděčnou příležitostí, jak se zviditelnit, ne vždy ale mají po ruce ty správné otázky. Agentura Bloomberg proto sestavila před slyšením manuál, jak se Zuckerberga ptát. Jeho součástí je celkem 38 otázek, tady je výběr deseti z nich.

1. Facebook sbírá o uživatelích obrovské množství dat. Patří podle vás tato data Facebooku, nebo uživatelům?

2. Myslíte si, že běžní uživatelé Facebooku – jako jsou třeba vaši rodiče – vědí o tom, že o nich shromažďujete informace i z externích webových stránek a aplikací, jako je třeba Uber, které s Facebookem nemají nic společného? Vadilo by vám, kdybyste měli přístup jen k tomu, co lidé podnikají na Facebooku?

3. Měl byste problém s tím, kdyby lidé měli na začátku volbu a sami by vám nejdřív museli dát souhlas k tomu, že smíte sdílet jejich data?

4. Kolik byste lidem účtovali za používání takového Facebooku, který by uživatele nesledoval, neposílal mu reklamy a smazal všechna data, která o něm nasbíral?

5. Litujete toho, že jste krátce po amerických volbách 2016 označil za „celkem bláznivou myšlenku“ to, že by vaše informace o uživatelích měly na výsledek voleb nějaký vliv?

6. Co jste podnikli proti tomu, jak se do volební kampaň přes Facebook vměšovalo Rusko? (Již bylo prokázáno, že Rusové kupovali přes Facebook reklamy, které měly výsledek voleb ovlivnit – a podle Bloombergu by Facebook měl umět změřit, jaký to mělo dopad.)

7. Co považujete za největší zneužití důvěry: svěřit cizím vývojářům data uživatelů, kteří k tomu nedají souhlas, šířit zprávy, o kterých víte, že jsou lživé, přijímat lživá reklamní sdělení, nebo bránit inzerentům ve sledování toho, podle jakých algoritmů se jejich sdělení na Facebooku šíří? Můžete tyto čtyři věci seřadit?

8. Neměl by se Facebook kvůli návykovosti regulovat podobně jako cigarety?

9. Podle nedávného průzkumu univerzity MIT mají lživé zprávy tendenci šířit se rychleji než pravdivé. Co by s tím Facebook mohl dělat?

10. Mnozí aktivisté – hlavně ti pravicoví – si poslední dobou stěžují, že jejich stránky na Facebooku, Instagramu nebo jiných sítí jsou uměle potlačovány, aby se jejich obsah tak nešířil. Můžete nám říct, jak tyto mechanismy fungují a jak takové stránky vybíráte?

Zbylé otázky najdete zde. Slyšení se konají v úterý odpoledne a ve středu ráno amerického času, pokaždé v jiném výboru Kongresu USA. Zakladatel Facebooku zřejmě tuší, že to nebude mít lehké. To naznačuje i aktuální zpráva, že ještě před svou omlouvací minišňůrou - jak dvě nadcházející slyšení nazývají některá média - se kál i písemně.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].