Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Až za nás bude myslet digitální Saturnin

Kámen - papír -nůžky. Lidé versus digitální asistent Amazon Echo • Autor: Profimedia, SIPA USA
Kámen - papír -nůžky. Lidé versus digitální asistent Amazon Echo • Autor: Profimedia, SIPA USA

Elegantní válečky už je možné koupit v obchodech. Osobní asistent, digitální sluha, který stojí na skříni, poslouchá každé slovo a mnohé, třeba ještě ani nevyřčené přání splní, je zatím spíše výstřednost. Ale už jej nabízejí dvě z největších internetových firem (Amazon a Google) a brzy jej představí dvě zbylé do klubu obrů (Facebook a Apple). Konkurence bude velká, cena bude klesat, kvalita nabízených služeb stoupat. Brzy budou sluhové stejně běžní jako chytrý telefon. Ten byl před pěti sedmi lety také spíše výstředností.

Bude to opravdu pohodlné. Ostatně výrobci se netají tím, že smyslem je “zbavit lidi potřeby přemýšlet nad každodenními praktickými starostmi a péčí o domácnost”. To je samozřejmě mantra celé modernity a technického pokroku, ale autor tohoto menu se musí přiznat, že ho ta představa děsí. Ví, že nastalé prázdno nezaplní přemýšlením nad vlastním překladem Goetha nebo zakládáním vesmírných start-upů. Tak čím tedy?

Ale díky dvěma geniálním spisovatelům se jistě nakonec všichni budeme na nový vynález těšit. Každý totiž bude mít svého Jeevese či Saturnina, pouze budou nenápadnější, a navíc nebudou s blahosklonnou udiveností pozdvihovat obočí při plnění našich stupidních přání. Jen pípnou - ale když to změníme v nastavení, tak ani nepípnou.

Cena za tenhle sen ovšem bude vysoká, píše internetový magazín Wired - a nejde tu o nákup. Zatímco sluhy z masa a kostí lidé platí mzdou, kdo bude platit výrobky reklamních firem, jimiž zmíněné společnosti především jsou? No zadavatelé reklamy. Jistě, je to další logický krok směrem, kterým jsme se už dávno vydali, tedy platit za internetové služby vlastními daty. Možná to není poslední krok, ale rozhodně to hranice soukromí posune opět o velký kus dál.

https://www.youtube.com/watch?v=sulDcHJzcB4

Úspěch digitálních sluhů (stejně jako těch lidských) samozřejmě záleží na schopnosti plnit co nejprecizněji naše přání, a ta se zase odvíjí od co možná nejdůvěrnější znalosti nás samých. Spojen s domácími spotřebiči bude robot také vědět, co nám schází a co je třeba objednat. Bude vědět, co jíme, co nakupujeme a bude také předvídat, co bychom nakupovat chtěli, ale ještě nenakupujeme. Bude vědět, co nosíme, co čteme. Bude samozřejmě vědět, co říkáme. Bude vědět, co komu říkáme. Bude vědět, co chceme. Bude nás zásobovat zprávami v ještě větší míře než dnes. Bude nám říkat, na který koncert či film či divadlo jít. Bude za nás přemýšlet.

Což samozřejmě může i lidský sluha, ale ani ten nejďábelštější komorník není Facebook nebo Apple. Jak známo, je nebezpečné a pro lidské společenství škodlivé, nechat si svět vytvářet sociálními sítěmi a vyhledávacími algoritmy. A s digitálními asistenty nás sítě a algoritmy ovládnou ještě dokonaleji.

Facebook před časem provedl známý, zajímavý a cynický pokus, kdy vybrané uživatele zásoboval bez jejich vědomí negativními zprávami. Na pokusné osoby to mělo stejně negativní účinek. To je ukázka toho, čeho se (v ještě zesílenější podobě) můžeme dočkat od digitálních sluhů. Máte poslední dobou dobrou náladu? A jak víte, že za to nemůžou vývojáři vaší oblíbené sociální sítě?

Je to paraniodní, ale je to pochopitelné. Všechny firmy, které sluhy budou nabízet, se budou zaštiťovat nejjasnějšími úmysly - a budou si možná skutečně myslet, že cílem je usnadnit lidem život a vydělat na tom peníze. Ale i nejjasnější úmysly mohou být zneužity a vést k temným koncům.

https://www.youtube.com/watch?v=gGakz236Tno

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].