Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Nadvláda algoritmů: vystoupit z vyjetých hudebních kolejí je stále težší

Autor: Spotify
Autor: Spotify

Doporučení přímo na míru uživatele, sponzorované playlisty a dominantní vliv streamovacích služeb jako Spotify nebo Apple Music zcela změnily způsob, jakým se dnes posluchač setkává s hudebními novinkami. Zatímco časopisy, fanziny, rozhlasové stanice nebo něco, čemu se říkalo MTV, v minulosti nabízely rozličné možnosti, jak najít novou hudbu a v jejich stopách víceméně pokračovaly hudební blogy nebo pirátské servery typu Napster, dnes všemu vládnou algoritmy.

Pro hudební fanoušky je tak stále těžší narazit na novou hudbu náhodou a vystoupit z vyjetých kolejí vlastního vkusu. Předchozí volby totiž ovlivňují, co mu aplikace k poslechu dál nabídnou - a pro nečekaná setkání tu není prostor. Podobně složitou situaci mají i začínající kapely; klíčová otázka je, jak se vůbec dostat k publiku.

Server The Outline oslovil šest lidí, kteří s hudbou různým způsobem pracují, aby zjistil, jakou cestu volí, když se chtějí vymanit z nadvlády algoritmů a objevit něco nečekaného. „Spoléhám na svůj okruh přátel v Atlantě. Oni mě zásobují hudbou, jsou to manažeři, právníci, sami muzikanti, prostě lidé, s kterými spolupracuji. A vlastně jsem hodně nových umělců našla při brouzdání na Insta Stories, kde mají 30 vteřin nějaké skladby - když mě zaujme, tak si ji přidám do záložek,“ uvádí Jen Malone, která má hudební dohled na úspěšným seriálem Atlanta a rozhoduje, jaké písně v něm zazní.

Hua Hsu, redaktor časopisu The New Yorker, sází na Bandcamp, kde se zajímá především o to, jakou jinou hudbu si kupují lidé, kteří si pořídili stejnou nahrávku jako on. Marcus Moore, redaktor psaného obsahu na Bandcampu, má výhodu, že se hodně probírá svým domovským serverem - a také mu hodně hudby o začínajících kapel chodí přímo do mailu. Sám přesto nedá dopustit na staré dobré návštěvy obchodů s deskami.

„Probírat se regály desek a vybrat si něco jenom na základě toho, že tě zaujal obal nebo se ti líbil singl, tomu se nic nevyrovná. Člověk se tak přímo pouští králičí dírou. Mnoho vztahů jsem si v průběhu let vybudoval jenom tak  že jsem chodil do obchodů a znal jsem se s jejich majiteli. Když jsem se tam pak vracel, říkali mi: Tobě se minule líbilo tohle jazzový album, měl bys vyzkoušet tenhle spirituální jazz. Tak se budují skutečné vztahy s lidmi. Něco takového nelze s robotem zažít. Chápu, proč to streamovací společnosti dělají, ale nelíbí se mi to, protože tenhle způsob objevovaní hudby bere duši.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].