Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

„Mrtvé duše“ na Spotify vydělávají na úkor jiných zajímavých umělců

Autor: REUTERS
Autor: REUTERS

Streamovací služba Spotify čelí v posledních týdnech nevídané vlně kritiky. Měla totiž do svých nejúspěšnějších playlistů zařazovat instrumentální hudbu pod pseudonymy a falešnými účty neexistujících umělců, čímž chtěla ušetřit šetřit na honorářích. Konkrétně se jedná o playlisty s ambientní hudbou jako Chill, Sleep, Deep Focus, Peaceful Piano nebo Music for Concentration, která má primárně vytvářet kulisu pro různé relaxační činnosti. Server Music Bussiness Worldwide odstartoval kauzu článkem, ve kterém uvádí jména více než padesáti neexistujících umělců. Právě těch, kteří klidné, ambientní a klavírní skladby vytvářeli. U osmi z této padesátky neexistujících jmen se serveru dokonce podařilo dohledat skutečné autory. Stojí za nimi produkční duo Andrea Romdhane a Jozes Svendlund, které napsalo hity třeba pro Geri Halliwell nebo kapelu Westlife.

V čem je problém? Debata se netočí kolem kvality hudby, její autoři jsou bezesporu velmi talentovaní skladatelé ze Stockholmu. Potíže nastávají, až ve chvíli, kdy jde o vyplácení peněz. Label s výmluvným názvem Epidemic Sounds skupuje práva na hudbu od umělců, kteří ji vytváří. Tu pak přidává do populárních Spotify playlistů, jež generují miliony přehrání. Umělcům nahrávací společnost vyplácí za každou jednu skladbu jen jednorázovou výplatu nikoli tantiémy podle počtu přehrání, jak bývá zvykem. Kolik platí Spotify labelu Epidemic není jasné, podle informací webu je to však mnohonásobně méně, než když jde o umělce, kteří jsou sdružení pod standardně fungujícími firmami.

Spotify všechna nařčení vytrvale odmítá. „Hudba, kterou skladatelé spolupracující s Epidemic Sound vytvářejí, nikdy nevznikla na zakázku Spotify a rozhodně to nejsou falešní umělci – to je urážlivý termín. Jsou to profesionální skladatelé, kteří se živí skládáním kvalitní hudby. A jak už to bývá někteří skladatelé pracují pod svým skutečným jménem, jiní fungují raději pod pseudonymem," konstatuje oficiální vyjádření společnosti. Pokud jsou ale obvinění pravdivá, na praktiky firmy nejvíce doplatí menší začínající umělci. Spotify vyplácí hudebníky poměrně podle celkového procenta přehrání všech skladeb v aplikaci. A přesně to nahrává „mrtvým duším“ v playlistech s více než milionem přehrání. Playlist s ambientní hudbou pro příjemný spánek tímto způsobem vydělává na úkor jiných zajímavých umělců.

Kauzu doplňuje Alexis Petridis z deníku The Guardian, který si dal tu práci, že hudbu těchto neexistujících tvůrců zrecenzoval. A to je také velmi zábavné čtení.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].