Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Krásní lidé dostávají lepší práci – a hůř shánějí tu špatnou

Módní přehlídka Prada; ilustrační foto
Módní přehlídka Prada; ilustrační foto

Pohlední lidé to mají v mnohém jednodušší. Nejenže snáze navazují vztahy, ale přibývá i vědeckých důkazů o tom, že berou víc peněz, víc bodují v politice a vůbec na svoje okolí působí důvěryhodněji a sympatičtěji. Jak píše sever Quartz, existuje už řada starších studií o tom, že fyzická krása zvedá šance při hledání práce i nebo při výběru, koho povýšit. (Jedna taková studie je například zde.)

Nové vědecké šetření nicméně ukazuje, že to funguje i naopak. Atraktivní lidé jsou v nevýhodě, pokud se hledá kandidát na práci, kterou nikdo dělat nechce (třeba uklízečka nebo skladník). Jinými slovy špatnou práci dostane zkrátka spíš ten, kdo špatně vypadá. A pokud žádnou jinou práci nedostanete, může to být i nevýhoda.

Ekonomové z univerzit v Londýně a Singapuru, kteří zveřejnili poznatky v Journal of Personality and Social Psychology, testovali tyto hypotézy na více než 750 lidech ve čtyřech šetřeních. Respondentům dávali na výběr pro vybranou pozici fotky dvou lidí, kdy první vždy naplňoval konvenční představy o fyzické kráse a druhý (druhá) ne. Testy potvrdily, že lidé mají tendenci posílat hezčí lidi na žádanější pozice, a naopak ošklivějším lidem by spíš svěřili profese, o kterých panuje přesvědčení, že o ně není takový zájem.

Test odhalil, že za tímto stereotypním uvažováním není to, že bychom se chtěli sobecky obklopovat někým sympatickým - protože proč bychom pak svěřovali horší práci těm, kteří jsou oškliví? Výzkum ukázal něco jiného: lidé mají tendenci vžívat se stereotypně do myšlení jiných lidí a dávat jim takovou práci, ve které se podle konvenčních představ budou lépe cítit.

Tak jako tak se ukazuje, že při volbě lidí do týmu fungují v mozku zcela iracionální pochody, se kterými je dobré pracovat. „Naše práce naznačuje, že bychom při obsazování hůře placených míst měli uvažovat jinak,“ říká spoluatorka výzkumu Margaret Lee z London School of Business.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].