Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Jsem ohavnější než ďábel, řekl nejslavnější vymítač režisérovi Exorcisty

William Friedkin při natáčení Exorcisty • Autor: Profimedia
William Friedkin při natáčení Exorcisty • Autor: Profimedia

Ďábel a otec Amorth aneb Jak pracoval nejznámější vatikánský exorcista. V době, kdy režisér William Friedkin natočil svůj proslavený film Vymítač ďábla (1973), nikdy nebyl svědkem exorcismu. Desítky let pochyboval, zda se jeho ztvárnění alespoň rámcově přiblížilo realitě. Až letos v květnu měl příležitost na vlastní oči i s kamerou sledovat předního italského vymítače v boji se Satanem, který posedl mladou ženu. Výsledkem je fascinují, napínavé a místy téměř neuvěřitelné čtení, které Friedkin osobně zpracoval pro magazín Vanity Fair. 

Na neděli prvního května připadly jednadevadesáté narozeniny otce Amortha, ale on měl zcela jiné plány než je slavit. Poté, co posnídal, pečlivě vyřídil početnou korespondenci s žádostí o jeho služby, pomodlil se a na třetí hodinu vyrazil za nejdůležitějším úkolem dne. Měl domluvenou schůzku s Rosou, vysokou třicátnicí s havraními vlasy, s níž ho čekalo již deváté vymítání v řadě. Ďábel ji prý posedl po kletbě, kterou na ni uvalila přítelkyně jejího bratra považovaná za čarodějku.

Následuje dramatický dechberoucí popis scény, která si v ničem nezadá s filmovou scénou. Otec Amorth zahajuje rituál datující se do 17. století, během něhož latinsky komunikuje s ďáblem, zatímco ženu zachvacují křeče. Čtyři další kněží ji drží, zatímco on nepříčetným hlasem odpovídá italsky. Vše vrcholí nekontrolovatelným zvoláním z hloubi ženiných útrob: „Já jsem Satan.“ Na to dodává v transu: „Ona je moje. Náleží mi.“

„Patří Ježíši Kristu,“ kontruje otec Amorth a po vyčerpávající proceduře, která končí pro Rosu velkou úlevou, mu všichni shromáždění k narozeninám zazpívají: „Hodně štěstí zdraví.“  Tímto však reportáž zdaleka nekončí. Kromě toho, že Friedkin vzpomíná na vznik svého film, ukazuje záběry Rosy a otce Amortha předním neurochirurgům a psychiatrům, aby ke svému překvapení zjistil, že lékaři tváří v tvář spatřenému narážejí na limity svých znalostí.

„Víš, proč se mě ďábel bojí?“ ptá se pak Friedkina otec Amorth, který letos v září po krátké nemoci zemřel, a s úsměvem odpovídá: „Protože jsem ohavnější, než je on sám.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].