Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Facebook vzal v šesti malých zemích čtenáře místním novinářům

Autor: Foto N – Tomáš Benedikovič
Autor: Foto N – Tomáš Benedikovič

Novináři ze šesti malých zemí zažili minulý týden situaci, která je noční můrou všech redakcí na světě. S hrůzou zjistili, že články, které publikovali zpravodajských webech ve svých zemích, na Facebooku z nějakého důvodu sdílí, komentuje a lajkuje daleko méně lidí, než je obvyklé. Co se s Facebookem stalo, pomohl odhalit redaktor slovenského Denníku N Filip Struhárik.

Všiml si, že články z jeho deníku se slovenským příznivcům Denníku N už neobjevují v sekci News Feed, jako tomu bylo doposud, ale v nové, uživatelům dosud neznámé sekci pojmenované Explore Feed. Jednodušeji řečeno: lidé na Slovensku na Facebooku nyní vidí jen to, co sdíleli jejich přátelé, ale už ne příspěvky od organizací, kterým v minulosti dali „lajk“ (např. Denník N nebo Respekt).

„Našim stránkám se dramaticky snížil dosah. Dosah několika dotázaných stránek se snížil o dvě třetiny,“ napsal Struhárik v sobotu na serveru Medium. „Šedesát největších slovenských zpravodajských webů má čtyřikrát méně interakcí (lajků, komentářů, sdílení). Zdá se, že v Guatemale a Kambodže se děje to samé.“ Server Mashable si všiml, že zasažené organizace mohou příspěvky do hlavního News Feedu vrátit – pokud za to dají peníze. Zjištění, že přístup ke čtenářům na Slovensku a dalších zemích mají jen ti, kteří platí, vyvolal na internetu paniku.

Reakce Facebooku na sebe nenechala dlouho čekat. „Na Slovensku, Srí Lance, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodže právě provádíme test. Nejde o globální změnu a nic takového není v plánu,“ uklidňoval situaci Adam Mosseri, šéf sekce News Feed ve Facebooku. Na Struhárikův dotaz, jak dlouho test potrvá, odpověděl neurčitě: „Nejspíš několik měsíců, protože trvá, než si lidé na změny zvyknou.“

Šéfové globálních zpravodajských impérií si oddechli, protože jejich čtenost na internetu je na propagování přes sociální sítě a zejména Facebook životně závislá. Redakce v šesti poškozených zemích ale mají o čem přemýšlet. Jako třeba srbský novinář Marko Miletic, který píše pro server Mašina. Ten po zavedení testu zaznamenal snížení facebookového dosahu o 58 procent. Počet interakcí za týden klesl o 72 procent. „Nevíme, jak dlouho ten test bude trvat, ale může to ovlivnit informační a politický pluralismus,“ napsal serveru Atlantic.

Zásah pomocí Facebooku je pro malá média, která si nemůžou dovolit za propagaci na Facebooku platit, hlavním přístupem ke čtenářům. „Malé redakce, občanské iniciativy, aktivistické kampaně, solidární akce a další nemají tolik peněz, aby mohli utrácet za sponzorované odkazy. Budou to mít teď těžké,“dodal Miletic.

Jiní vydavatelé se snaží udržet optimismus. „Ještě je brzy mluvit o tom, jaký to bude mít vliv na náš dosah,“ myslí si Jenni Reid, šéfredaktorka kambodžského serveru The Phnom Penh Post. „Oba dva feedy tady v Kambodži nejsou úplně oddělené. Ale zatím to nevypadá moc pozitivně.“ Podle novinářky je ale těžko představitelné, že by jejímu médiu kvůli změnám neklesl počet čtenářů. V zemích jako Kambodža mají změny ve fungování Facebooku ještě větší dopad než třeba na Slovensku. „Facebook tady loni předehnal televizi a stal se hlavním zdrojem zpráv pro většinu národa. Třeba server Post Khmer je čtvrtou nejlajkovanější stránkou v zemi. Sedm z deseti nejoblíbenějších facebookových stránek jsou zpravodajské stránky místních novin,“ uvedla Reid. Novináře pracující pro tyto servery nikdo nevaroval – a přes noc jim najednou klesl počet čtenářů.

Facebook si ze šesti zřejmě náhodně vybraných zemí udělal pokusnou laboratoř pro změny. Server Atlantic, který o tomto pokusu píše, ale americkou firmu zároveň brání. Byla to právě neutuchající snaha neustále se měnit a inovovat, která z Facebooku udělala tak kvalitní a efektivní nástroj, který všichni využíváme. Facebook není povinen vycházet vstříc marketingovým potřebám svých uživatelů a má plné právo se dál rozvíjet – i pomocí radikálních testů. Rozdělení feedu do dvou částí podle toho, co sdíleli naši přátelé a co organizace, se může ve finále ukázat jako dobrý nápad, píše server. Pro novináře v šesti poškozených zemích to je však chabá útěcha.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].