Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Uber má problémy. Vyřeší je vývojem samořiditelných aut?

Autor: KAI PFAFFENBACH
Autor: KAI PFAFFENBACH

Itálie, Francie, Německo, Vancouver - a Brno. To je velmi neúplný výčet států a měst, kde dynamická globální taxislužba Uber narazila na odpor úřadů. Firma už odtamtud odešla, nebo se tento krok blíží. Druhé největší české město se do seznamu přidalo předminulý týden a vyvolalo tím celosvětový zájem. Páteční menu se k tématu vrací s mírným zpožděním. Nás časopis sice zaznamenal příchod Uberu do Brna letos v únoru, ale o odchodu jsme ještě nereportovali.

Brněnský soud vyhověl žalobě jedné z místních tradičních taxislužeb a magistrátu a činnost Uberu pozastavil. Argumentace je stejná jako všude jinde po světě. Uber se tváří jako aplikace, která jen spojuje zájemce o svezení s řidiči, kteří mají volné místo v autě - ale ve skutečnosti je to taxislužba se vším všudy. Až na to, že neplní zákonné požadavky, což licencovaní taxikáři musí, a řidiči z výdělku neodvádějí daně. Proto je podle soudců a úředníků její činnost nezákonná. Uber se chce proti rozhodnutí odvolat, ale do té doby nesmí fungovat.

Není zároveň možné tvrdit, že Uber rychle ztrácí půdu pod nohama. V posledních dvou letech sice přibývá států či jednotlivých měst, které službu zakazují, ale třeba v Latinské Americe funguje bez problémů. A v Brazílii společnost soudní spory podobné tomu brněnskému vyhrála. V některých evropských zemích se pak dobrala kompromisu či spíše trpného souhlasu úřadů.

Je ale fakt, že doba nadšení z takzvané sdílené ekonomiky – resp. z té podoby, jakou prezentuje kromě Uberu i ubytovací služba Airbnb -  je pryč. Nejde jen o stížnosti zavedených taxikářů. Na Uber směřuje i mnohem podstatnější kritika, že její model není žádným podnikáním budoucnosti, ale řidiči jsou podřadnými zaměstnanci, kteří výměnou za nejisté výdělky dostávají nulové sociální jistoty. V obou případech působí firmě Uber problém lidé; ať už konkurenti, nebo zaměstnanci.

Experti na samořiditelná vozidla proto odhadují, že právě proto investuje firma tak veliké prostředky do konceptu aut bez řidiče. Na rozdíl od konkurentů - jako je technologický gigant Google či velké automobilky – přitom pracuje vývojářský tým Uberu v poměrně přísném utajení. Není tedy vyloučeno, že právě Uber bude tím, kdo na trh uvede jako první skutečně použitelné samořiditelné auto. Nedávný brněnský soudní zákaz je tak možná i dalším drobným příspěvkem k blížícímu se technologickému skoku.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].