Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Blíží se kolaps individuálního vlastnictví automobilů

BMW zkouší v Americe aplikaci, jež umožňuje majitelům automobilů půjčovat své vozy jiným uživatelům. • Autor: BMW
BMW zkouší v Americe aplikaci, jež umožňuje majitelům automobilů půjčovat své vozy jiným uživatelům. • Autor: BMW

Když nasedáte do letadla, vnímáte, zda poletíte boeingem nebo airbusem? Tohle je podle deníku the Financial Times budoucnost automobilové dopravy: spíše než to, do jaké značky automobilu se lidé soukají, je bude zajímat, zda jedou s Uberem, Lyftem nebo … nebo třeba Volkswagenem, ale nikoliv s typem auta, nýbrž provozovatelem přepravních služeb se specifickou cenovou nabídkou.

Zatímco se střední Evropa proměnila v centrum výroby automobilů (Slováci jich vyrobí nejvíce na světě v přepočtu na počet obyvatel), celé průmyslové odvětví čeká v dohledné době radikální proměna. Jedna věc jsou nové pohony, elektromotory například zcela promění požadavky na „know-how“ a dnešním motorářům, kteří se své stále složitější pohonné jednotky učili zlepšovat desítky let, budou jejich znalosti náhle celkem k ničemu; elektromotory jsou mnohem jednodušší a těžiště konkurence se přesouvá k „chemikům“ pracujícím na bateriích.

Zcela jiná věc je, jak se budou auta vlastně používat a nabízet. „Přizpůsobit se změnám v požadavcích spotřebitelů je jednou z klíčových výzev dnešních předních světových výrobců,“ píší FT. „Osobní vlastnictví automobilů se podle předpokladů bude snižovat a celé odvětví se díky tomu mění v souboj se softwarovými firmami o to, kdo vytvoří nové ekosystémy, jež budou autonomní, propojené, elektrické a sdílené."

V roce 2030 by mělo být v osobním vlastnictví pouze 40% automobilů.

Tradiční souboj firem jako Mercedes vs BMW se tak proměňuje v konkurenční boj typu Volkswagen vs Apple. Výrobci aut to rozhodně v tuto chvíli nemají jednoduché, promáchnout tu správnou technologii nebo přístup může skončit katastrofou (viz Nokia). Bojuje se tak na mnoha frontách najednou: Ford a General Motors masivně investují do vývoje autonomních vozidel, zatímco Toyota a Nissan jsou zaklesnuté v souboji o co nejlepší elektrický pohon.

Vznikají nová spojenectví: BMW se dalo dohromady s izraelskou firmou Mobileye a americkým Intelem, Mercedes se pokouší auta/roboty vyvinout sám. Hledají se nové přístupy, jak auta sdílet: BMW zkouší v Americe aplikaci, jež umožňuje majitelům automobilů půjčovat své vozy jiným uživatelům (FT mluví o „Airbnb pro auta“), Mercedes provozuje něco podobného v Německu, a nikoliv pouze pro svou vlastní značku aut.

Celkem velký ohlas nedávno ostatně vzbudila studie think-tanku RethinkX, podle nichž automobily nabízené jako služba budou již v roce 2021 čtyři až desetkrát levnější v přepočtu na ujetou míli než auta, která nám všem většinu času sladce pospávají v našich vlastních garážích. Minimálně ve Spojených státech se tak předpokládá kolaps individuálního vlastnictví automobilů. V roce 2030 by mělo být v osobním vlastnictví pouze 40% automobilů (tahle vymoženost se bude přesouvat z měst na venkov), ale dohromady najedou pouze 5% odjetých kilometrů. Think tank se přitom do svých výpočtů pokouší zapracovat i očekávanou konzervativní odezvu spotřebitelů včetně lásky k řízení a obav z novinek.

V novém světě tedy bude Mercedes nebo Volkswagen - budou-li existovat -  znamenat spíše než zbrusu nový auťák nějakou formu předplatného nebo tarifu na dopravní službu. Z BMW se stane (s trochou nadsázky) třeba takový T-Mobile, který ještě nepřestal vyrábět i nějaké ty telefony.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].