Zdá se, že Německo bude mít téměř čtyři měsíce po volbách novou vládu. Předsedkyně křesťanských demokratů (CDU/CSU) Angela Merkel a šéf socialistů (SPD) Martin Schulz v pátek ráno předstoupili před novináře a oznámili, že po vyčerpávajícím nočním maratonu vyjednávání dosáhli průlomu. Výsledkem je 28stránkový seznam klíčových bodů, na kterých se vyjednavači domluvili. „Lidé chtějí, aby země fungovala,“ řekla novinářům vítězoslavně Merkel. Nyní můžou začít koaliční vyjednávání.

Domluvu, která je možná předzvěstí koalice, přivítal i prezident Evropské komise Jean-Claude Juncker a další politici. Pokud koalice vznikne, skončí několikaměsíční nejistota a spekulace o tom, kam se bude největší evropská ekonomika ubírat. V zářijových volbách zvítězila CDU/CSU vedená Angelou Merkel, ale koaliční jednání se Zelenými a Svobodnými demokraty (podle barev zastoupených stran tzv. jamajská koalice) selhala. Na druhý pokus se tedy Merkel zkouší domluvit s SPD na velké koalici, která v Bundestagu vládla i v minulém volebním období.

Dohodu ale musí ještě schválit členové SPD na velkém kongresu, který se koná 21. ledna. Na tomto sjezdu se může současná domluva Merkel a Schulze znovu rozpadnout - mnoha sociálním demokratům se představa další velké koalice pod vedením Merkel nelíbí. SPD po účasti v bývalé vládě získala ve volbách nejhorší volební výsledek od roku 1949.

Smlouva mezi CDU/CSU a SPD, kterou v pátek ráno prezentovala Merkel se Schulzem, obsahuje body, které by se v případě vzniku koalice objevily v programu budoucí vlády. Podle dokumentu se nemají zvyšovat daně, a to ani pro nejbohatší, jak požadovali socialisté. Dohoda stanovuje strop v počtu uprchlíků, které Německo během jednoho roku může přijmout, na 180-220 tisíc.

Obě strany si také dávají jako předsevzetí užší spolupráci s Francií a zákaz vývozu zbraní do zemí zapojených do válečného konfliktu s Jemenem. Pokud se tento bod dostane do programu možné vlády, bude to mít dopad na německé zbrojaře vyvážející zbraně do Saúdské Arábie.

Další body se týkají zvýšení státních příspěvků pro rodiny, investic do výstavby bydlení a digitalizace. Má se také zvýšit počet pracovních míst v pečovatelské sféře. Obě strany chtějí rovněž postupně zrušit tzv. solidární daň, kterou od německého znovusjednocení v roce 1990 platí obyvatelé západních zemí na podporu chudších, bývalých východoněmeckých zemí.

Reklama
Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Sledujte Denní menu na Twitteru @dennimenu

Facebook oficiálně ohlásil, že mění algoritmus, podle něhož se jeho uživatelům zobrazuje obsah. Ve zkratce: méně placených postů od firem a médií, více přátel a rodiny. Podle Marka Zuckerberga, šéfa Facebooku, je to začátek dlouhého přerodu. Největší sociální síť už nechce, aby tu uživatelé trávili všechen možný čas a jen klikali a lajkovali jako diví. Chce, aby na ní trávili všechen možný čas, trávili ho dobře - a v důsledku pak klikali a lajkovali jako diví.

Doposud Facebook nebral ohled na to, co přesně svým uživatelům zobrazuje. Klíčová pro firmu byla uživatelská aktivita, což Facebooku také přineslo závratný obchodní úspěch a zisk 34 miliard amerických dolarů v loňském roce. To má samozřejmě odvrácenou stranu: Facebook je obviňován, že především jeho přičiněním zažívají zlaté časy vymyšlené a lživé zprávy, stejně jako nenávist na internetu. Dolar z nenávisti je sice stejně cenný jako dolar z lásky, ale ty nenávistné se vydělávají snáz.

Facebook svou chybu a vinu nepřímo přiznává - a podle Zuckerberga je toto první krok ke zlepšení. Algoritmus bude nyní upřednostňovat příspěvky, které vyvolávají “skutečnou a smysluplnou konverzaci”. Bude upozaďovat titulky článků určené pouze k přilákání kliků (takzvaný clickbait). A v případě médií bude údajně zvažovat, jaké důvěře se těší v externích průzkumech a kolik mají předplatitelů - ale to už firma nepotvrdila.

Je to špatná zpráva pro média, která investovala do schopnosti zaujmout na Facebooku; staré strategie přestanou fungovat. Je to špatná zpráva i pro akcionáře Facebooku. Podle dosavadní metriky bude sociální síť méně úspěšná. Ale jen krátkodobě, říká Zuckerberg - a vlastně bůhví jestli. Možná se ukáže, že Breitbart, Sputnik a bulvár internauti na Facebooku rádi oželí.

Reklama

Sloupkař listu Financial Times Tim Harford si přečetl knihu badatele Alana Jacobse z univerzity v texaském Wacu „How to Think“ (Jak myslet) a protože se mu líbila, sestavil z ní pro záškoláky jednoduchý výtah.

  1. Dej si čas, předtím než zareaguješ. Pět minut. Chvíli dýchej, projdi se v parku, nebo obejdi blok.
  2. Nedebatuj, abys vyhrál, ale aby ses něco naučil, abys něco pochopil.
  3. Vyhýbej se vznětlivým.
  4. Zbav se pocitu, že musíš mít a prosazovat svůj názor v každém tématu.
  5. Když tě kolegové popichují, abys to oponentům pořádně ukázal, zamysli se nad tím, jaké máš kolegy.
  6. Vyhledávej přemýšlivé lidi, kteří s tebou nesouhlasí. Víc poslouchej, než mluv.
  7. Zkoumej své emoce.
  8. Shrnuj argumenty oponentů férově a s vhledem.
Reklama