Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Analýza

Go right

Nejen kvůli piercingu v obočí nevypadá David Zientek zrovna jako někdo, kdo žije politikou. Sedmnáctiletý student průmyslovky v Letohradě přesto v horkém odpoledni rozdává se čtyřmi dalšími teenagery na královehradeckém Baťkově náměstí letáky ODS. Do Česka nakukuje další fenomén známý z amerických či německých voleb – dobrovolníci pomáhající politickým stranám.

  • Autor: Matěj Stránský
• Autor: Matěj Stránský

SDavidem si pro bledě modré triko s nápisem GO RIGHT a štos letáků ODS k rozdávání přišli ještě jeho spolužáci Michal (16) a Tomáš (17) a studentka obchodní akademie Michaela (15) a o rok starší Lucie, která se na vysokou připravuje na technickém lyceu. Tahle pětice dost připomínala některé hazeče vajec z minulých dnů – o akci se dověděli na komunitním serveru Facebook a vymezují se ostře vůči sociální demokracii. „Mně se nelíbí, že ČSSD vůbec nemyslí na budoucnost, že chce zemi zadlužovat,“ říká neformální mluvčí skupinky David.

Jen místo do vajec či do voleb se rozhodli nasměrovat svoji energii „do služeb“ ODS. Do voleb nemůžou, protože kvůli věku ještě nevolí, a vejce se jim nelíbí. „Spíš jsme chtěli pomoct ODS, která dělá jinou politiku než ČSSD,“ říká David.

Pětice hradeckých teenagerů se připojila s více než dvěma tisícovkám lidí, které zatím ODS nalákala na svůj nejnovější projekt - dobrovolnický Modrý tým. Do Česka tak definitivně dorazil fenomén známý v USA, Británii či Německu, kdy si strany pečlivě hýčkají lidi, kteří nechtějí do konkrétní partaje vstupovat, natož v ní dělat kariéru, přesto pro ni chtějí udělat víc než jen jednou za pár let hodit lístek do volební urny. Marek Buchta, expert na politický marketing z think-tanku CEVRO blízkého ODS, zmiňuje detailní tuzemský výzkum, podle něhož je v Česku takových lidí až desetina. V Americe či Německu věnují strany péči o dobrovolníky hodně energie a peněz. Jednak se jim to vyplatí v kampani, protože tahle pracovní síla zadarmo toho hodně zastane - chodí dům od domu, vysvětlují program, sedí na telefonu a volají buď voličům nebo se snaží sehnat peníze, cvičí další dobrovolníky či jen neformálně „šíří“ politiku strany ve svém okolí. Zvlášť, když se takto sejde třeba třicet tisíc lidí, jako se to podařilo německým křesťanským demokratům před čtyřmi lety (letos se jim zatím přihlásilo necelých dvanáct tisíc lidí) nebo přímo dva miliony, což je počet lidí, kteří se zaregistrovali na speciální „dobrovolnické“ stránky Baracka Obamy.

A druhým hlavním důvodem, proč politici věnují svým „volunteers“ takovou pozornost, je ten, že jde o cestu, jak se dostat k voličům, které to do praktické politiky nijak zvlášť netáhne, hlavně tedy mladší lidi. A ta cesta je obousměrná – strany k nim dostanou svoji politiku, ale zároveň se jimi nechávají při její tvorbě ovlivňovat. Volební manažer Baracka Obamy David Plouffe kupříkladu poslal těsně po nástupu svého „šéfa“ do Bílého domu všem zaregistrovaným obamovcům dotazník, kde zjišťoval, jak si dál představují spolupráci, a prosil je o zpětnou vazbu a komentáře k Obamově vládnutí.

Modrý tým zatím není americké dobrovolnické tradici ani na dohled. Členové Modrého týmu jsou dnes spíše „alternativnějšími“ hosteskami. „Teprve se to rozjíždí, existujeme jen měsíc,“ říká jeden z hlavních koordinátorů týmu Petr Mach (s šéfem Svobodných spojuje třiadvacetiletého studenta politologie jen náhoda). „Ale plánujeme další akce – v létě nějaká setkání, kde bychom jim víc vysvětlovali, co mají dělat, když je někdo osloví. A rádi bychom samozřejmě využili jejich nápadů."

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].