Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Komentáře

Konec spalovacích motorů a ODS v čele „zeleného šílenství“

Státy EU – včetně Česka – finálně odkleply konec aut na benzín a naftu v roce 2035

Elektromobil v továrně Volkswagenu v Drážďanech • Autor: Profimedia
Elektromobil v továrně Volkswagenu v Drážďanech • Autor: Profimedia

Koncept rotujícího půlročního předsednictví EU postavil zdejší vládu – a hlavně ODS coby její dominantní sílu – do kuriózní pozice. Část občanských demokratů roky sbírala body jako věrní učedníci Václava Klause na kritice bohatého jádra Unie. Za to, že Brusel propadá „zelenému šílenství“, „zhoubné ideologii“ či rovnou blbosti, když se snaží něco hmatatelného podnikat směrem k zvrácení negativních klimatických trendů.

Teď se karta otočila a Česko spolu s ODS stojí v čele EU, kde tlačí Green deal s ostatními vpřed. Včetně konkrétních, věcně i symbolicky důležitých věcí, jako je novinka schválená v noci z čtvrtka na pátek v podobě nulových emisí u nových aut prodávaných v EU po roce 2035. Jinými slovy – zákaz spalovacích motorů.

Letité dohadování je tentokrát zřejmě opravdu u konce. Příslušné nařízení má po nočních jednáních finální podobu dohodnutou mezi Radou EU, Evropskou komisí a Evropským parlamentem.  Automobilky mají do roku 2030 snížit emise nově prodávaných osobních vozů o 55 procent pod úroveň roku 2021 a do roku 2035 se dostat až na sto procent tak, aby na trh putovaly jen bezemisní modely. Totéž platí pro lehká užitková auta, kde je mezistupeň v roce 2030 stanoven na 50 procent.

Autor: consilium.europa.eu
Autor: consilium.europa.eu

S legislativou v tomto duchu se už delší dobu počítalo, ale stále jde mluvit o průlomu. Auta jsou jedním z hlavních zdrojů globálního oteplování a emisní limity jsou jedním z hlavních bodů, jak naplnit už dříve dojednané závazky EU v této oblasti. Konkrétně stlačit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 procent oproti úrovni roku 1991 (odtud zkratka „Fit for 55“) a do roku 2050 na nulu. S touto vizí jedou evropské země za týden na další výroční jednání OSN o klimatu, kde se už roky snaží jít vzorem ostatním - a teď budou mít v ruce vlastní konkrétní a silný příklad.

Automobilová norma budila dosud v rámci balíku Fit for 55 největší spory, průlom je i v tom, že se ji podařilo z celého souboru opatření dohodnout jako první. Fialova vláda ji tedy bude nejspíš právem vyzdvihovat jako další úspěch předsednictví. O průlomu jde mluvit, i když zákaz nebude stoprocentní. Nová auta se spalovacími motory půjde prodávat dál, pokud budou poháněna „klimaticky neutrálními palivy“.

Do prodeje budou smět dál auta menších závodních značek typu Ferrari, kde budou emise vykoupeny tím, že si zákazníci za klasický motor připlatí formou speciální emisní přirážky. Omezení nebudou platit pro ojetá auta, ta lze „dojezdit“ a prodávat libovolně i po roce 2035. Pro nová auta byla původně ve hře úleva, aby i v roce 2035 nebyl zákaz absolutní a emise stačilo snížit o 90 místo 100 procent. Tu ale zamítl už v létě Evropský parlament.

Součástí dohody je také „revizní klauzule“ pro rok 2026, kdy má Evropská komise ještě jednou posoudit, zda je přechod na bezemisní motorismus proveditelný. Do budoucnosti nevidíme, možná mají skeptici v ODS pravdu, že Evropa si jen pod sebou řeže větev a páchá ekonomickou sebevraždu. O dost věrohodněji ale zní to, na čem se v EU shodne většina a co podporují i samy automobilky včetně zdejšího Svazu automobilového průmyslu nebo Škody Auto. A sice že budoucností jsou elektromobily, prosazující se jako ekologicky šetrnější a úspornější varianta, kde navíc může evropským automobilovým obrům snadno ujet vlak v konkurenci s Čínou.

Vnitrostranická pluralita názorů je hezká věc, ale dobře, že v ODS vítězí konstruktivnější pohled na věc. Snad vydrží i po skončení evropského předsednictví.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].