Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kultura, Literatura

Rozbor filmu

Radomír D. Kokeš

Autor: Repro Respekt
Autor: Repro Respekt

V Česku asi neoperuje aktivnější filmový teoretik než letos třiatřicetiletý Radomír D. Kokeš. Publikuje či publikoval v tolika periodicích a sbornících, že už předstihl některé zasloužilé profesory. Těžko by šlo před deseti lety předvídat, že se z něj stane tuzemská odpověď na autority typu Davida Bordwella či Umberta Eca. Respektive že bude mít ambici a schopnost s nimi zručně polemizovat a pokusit se je v mnohém překonat. Ne snad, že by jeho první samostatná publikace Rozbor filmu mohla přepsat dějiny uměnověd a stal se z ní mezinárodní bestseller. Ale po velmi dlouhé době v českém prostředí někdo jen s úctou necituje velikány a neskládá z těchto střípků nepůvodní mozaiku. Kokeš přichází s vlastním systémem výkladu, a přitom knihu napsal jako vstřícnou učebnici pro začátečníky.

Nejpodstatnější na jeho přístupu je ohromná demokratičnost. Se stejnou pečlivostí a láskou analyzuje diametrálně rozdílné tituly jako western Tenkrát na Západě či katastroficko-melodramatický Titanic i české snímky Kdo chce zabít Jessii? nebo neblaze proslulého Krále Šumavy. Jeho ideologicky nepředpojatý a neelitářský přístup svědčí plastelínovým eskapádám Wallace a Gromita i politickým dramatům typu Krvavé neděle. Tato kniha neříká, co je jediný správný nebo nejhlubší možný výklad nějakého díla. Učí nás klást si správné otázky, co vůbec lze na filmech zjistit. Neříká nám „tyto filmy jsou hodnotnější než jiné“, ale „tento film na nás působí tak a tak, protože x, y, z“.

Kokeš odhlíží od individuálního vkusu (poznání této odlišnosti mu připadá banální) a dovoluje nám nahlédnout filmy jako krásně fungující stroje či občas bizarně skřípající mechanismy. Jestli existuje cosi jako objektivní psaní o umění, které přitom není jen výčtem složek, pak Kokeš je králem této netriviální objektivity. Jistá počáteční suchost i dojem, že jde o českou předělávku knihy Umění filmu od zmiňovaného Bordwella a Thompsonové, se postupně rozplývá, a dokonce i zcela laický čtenář se může slastně nořit do popisů vyprávění, formy, stylu a vesmíru fikčních světů.

Radomír D. Kokeš: Rozbor filmu
Masarykova univerzita Brno, 264 stran

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].