Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, Vzdělávání

Rádio Jerevan hlásí rušení zvláštních škol

Nechce-li ministerstvo školství narazit, mělo by se školami lépe komunikovat

Speciální škola v Ostravě • Autor: Milan Jaroš
Speciální škola v Ostravě • Autor: Milan Jaroš

V úterní Mladé frontě Dnes vyšel otvírák s titulkem Konec zvláštních škol. Říká se v něm, že budou příští rok zrušeny základní školy praktické, kam chodí děti mentálním postižením, a těchto 23 000 dětí se nahrne do ostatních základek, kde je učitelé nezvládnou, takže nastane kolaps.

Jde o přesně ten druh novinářské práce (autor Marek Přibil), kde se novinář raději některých lidí neptá, aby se nedozvěděl věci, které mu neladí k titulku. Rádio Jerevan bylo v šerém normalizačním dávnověku minulého století žertovným pojmenováním pro absurdní a nesmyslné zprávy. Ta z MF Dnes by v něm hravě obstála. Jen ten, kdo zná jednotlivé citované aktéry a podstatu problému, pochopí, jak obratně článek manipuluje s fakty ve snaze preventivně vyděsit rodičovskou a učitelskou veřejnost.

Tedy za prvé se žádné rušení praktických (dříve zvláštních) škol nechystá. Jen ministerstvo uvažuje o zrušení přílohy vzdělávacího programu pro základní školy, který je určen pro děti s lehkou mentální poruchou (LMP). To je rozumný krok, protože část těchto dětí už chodí do běžných základek a je složité v jedné třídě mít děti vzdělávající se podle různých programů. Zrušení přílohy pro děti s LMP tedy zjednoduší průchodnost oběma směry mezi těmito typy škol.

Rušení praktických škol nepřipadá v úvahu i z dalších důvodů. Tolik dětí není možné tak rychle přesunout, navíc k tomu není reálný důvod. Rozumnější je postupné prolínání praktických škol a běžných škol středního proudu. Navíc ne každá základní škola praktická to má na dveřích napsáno. Často vypadají zvenčí jako normální základka, jiné jsou naopak kombinované se speciálními školou. Což jsou ty, které se starají o děti s vážnějším postižením. Těch se tato změna netýká vůbec.

Tedy žádné praktické školy se neruší; ty domy a učitelé v nich, stejně jako většina dětí zůstanou, kde jsou. Jde jen o to, aby se jejich žáci učili podle běžného programu pro základní školu, i když je jasné, že ho některé z nich naplní jinak než většina ostatních dětí. Jak převést praktické školy do režimu běžných základních škol, to teprve musí ministerstvo vyřešit a vytvořit pro to podmínky. Protože možná bude nutné změnit zřizovatele (některé praktické školy zřizuje kraj, ne obec), možná bude třeba přijmout učitele předmětů, které se tu zatím neučily. Některé z těch škol se už na tuto cestu vydaly, jiné to čeká. A mnohé jsou proti a jejich nesouhlas a lobbing je základem onoho článku zmíněného v úvodu.

Problém je i na straně ministerstva. Pokud bude s řediteli těchto škol komunikovat tak, že se o možném zrušení jejich vzdělávacího programu dozvídají z novin, pokud se opravdu obávají, že od příštího roku přijdou o místo, zatímco jiní ředitelé se děsí, že do jejich školy se nahrnou děti, s nimiž si nebudou umět poradit, nelze se divit, že je okolo celé věci takový zmatek a nejasno.  Takže to ministryně musí řešit narychlo svolanou tiskovou konferencí. Za tu zamýšlenou změnu si ministryně Valachová zaslouží pochvalu, ale způsob, jak se o ní učitelé dozvídají, je na pováženou.

Eduin

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].