Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, Vzdělávání

Inkluze není odložena. Naštěstí i bohužel

Na peníze pro děti s problémem mají školy nárok. Dostanou je?

Nejde jen o asistentky • Autor: Profimedia.cz
Nejde jen o asistentky • Autor: Profimedia.cz

Ministryně školství Kateřina Valachová ve vyhlášce o zavedení inkluze prodloužila o dva roky (do září 2018) termín, v němž by se všichni rodiče žáků s nějakou poruchou chování nebo učení, měli rozhodnout, do jaké školy bude jejich dítě chodit. Což bylo například v Hospodářských novinách vyloženo jako odklad inkluze.

K „odkladu“ jsou dva  hlavní důvody. Omezené kapacity pedagogicko-psychologických poraden, které by měly znova posoudit všechny žáky s nějakými speciálními potřebami. Ať už chodí dnes do praktické, speciální nebo běžné školy. Druhý důvod jsou peníze,  které budou na změnu systému potřeba. Ty jsou v tuto chvíli velmi nejisté.

Není ale pravda, že se inkluze odkládá. Prostě proto, že se odložit nedá. Probíhá už mnoho let. Stačí se podívat na graf, na kterém je vidět, jak se postupně přesouvají děti ze specializovaných škol do škol hlavního proudu.

I u žáků s lehkým mentálním postižením, kde je ten přesun nejpomalejší, jich chodí do běžných škol třikrát víc než před osmi lety. Ze zhruba čtyř tisíc základních škol u nás více než tři tisíce vzdělává nějaké dítě, které potřebuje speciální péči. Asistentka ve třídě je docela běžná věc skoro na každé škole. Opravdu žádná novinka.

Představa, že s prvním zářím tohoto roku se nahrnou do škol nezvladatelné hordy problémových dětí, je mimo realitu. Velmi pravděpodobně by se nestalo nic zásadního ani bez onoho dvouletého přechodného období. Rodiče, kteří si přáli, aby jejich dítě nechodilo do speciální nebo praktické školy, si už obvykle cestu do hlavního proudu vzdělávání našli.

Eduin

Problémem ale zůstávají ty peníze. Velký přínos novely školského zákona z jara loňského roku je v tom, že zrovnoprávnil všechny školy. Tedy ty specializované i ty obyčejné. Každá, která přijme dítě s nějakým problémem, by na něj dostávala příspěvek podle stupně podpory, který určí poradna. To je velký pokrok proti systému, kdy větší peníze na žáky dostávaly jen ony specializované školy a ty obyčejné musely vystačit s příspěvkem na mzdu asistenta v řádu několika tisíc. A tak na něj doplácely a doplácejí z vlastního rozpočtu.  Změní se to? Od kdy bude ministerstvo povinné zaplatit to, co slíbilo?

Pokud prostudujete předpisy, vypadá to, že školy budou mít nárok na podporu už od letošního prvního září. Je ale otázka, jestli se tyhle peníze budou brát z částky, kterou ministerstvo krajům přidá, nebo se bude ukrajovat z peněz, které už teď mají. Že by ta druhá varianta způsobila zlou krev mezi veřejností, která je vůči inkluzi mírně řečeno rezervovaná, je velmi pravděpodobné.

Podle dostupných informací se ministryně školství nakonec nedohodla s ministrem financí a nezískala miliardy navíc. Doplatí na to právě ty školy, které už před lety vyrazily směrem, jejž ministerstvo dnes tak vehementně prosazuje? Nejde jen o peníze na asistenty, to je jen základ a minimum. Jde o příspěvky na pomůcky, práci speciálních pedagogů, stavební úpravy a další věci, které by školám umožnily se o děti postarat. Mohou s těmito penězi školy počítat, nebo ne? Pokud ne, pak inkluze dál poběží i bez podpory ministerstva, praktické školy zůstanou na svém a osvícení pedagogové škol středního proudu na to doplatí. Nechoď Vašku s pány na led…

  • Podrobný popis, co čeká jednotlivé školy po „zavedení inkluze“, čtěte ZDE.
  • Zajímá vás, kolik dětí chodí do běžných a specializovaných škol. Přehlednou studii najdete ZDE.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].